
Obecnie alkomat przestał być urządzeniem wykorzystywanym wyłącznie w celach prywatnych, czy też przez pracowników służb mundurowych. Przez zmiany w polskim prawie również pracodawcy mają możliwość przeprowadzania kontroli trzeźwości wśród zatrudnionych osób w celu zwiększenia bezpieczeństwa w firmie.
Z tego powodu wielu przedsiębiorców zadaje sobie pytanie, czy zakup alkomatu może być wliczony w koszta uzyskania przychodu. Warto więc przyjrzeć się temu zagadnieniu oraz odpowiedzieć sobie na pytanie, jak zaksięgować taki nabytek.
Czy alkomat można wrzucić w koszty?
Jeszcze do niedawna pracownik nie mógł być badany przez pracodawcę pod kątem trzeźwości. Powodowało to duże zagrożenie nie tylko dla niego samego, ale również dla innych osób w jego otoczeniu - szczególnie w sektorze transportowym czy placówkach medycznych. Jednak po zmianach w prawie pracodawca otrzymał prawo do przeprowadzania takich badań w celu zapewnienia bezpieczeństwa w miejscu pracy.
Bezpieczeństwo w miejscu pracy zapewniają przepisy BHP, które jednocześnie regulują dopuszczalne zachowanie pracowników. Ponadto zwłaszcza w zakładach produkcyjnych niezwykle ważne są jakość wykonania oraz najwyższa precyzja. Nietrzeźwość jednego z pracowników może wiązać się z dużymi stratami dla pracodawcy. Właśnie z tego powodu coraz więcej przedsiębiorców zaopatruje się w alkomaty. Pojawia się jednak pytanie, czy zakup tego urządzenia może zostać wliczony w koszty uzyskania przychodu.
Alkomat w kosztach firmy — o czym trzeba wiedzieć?
Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami w koszta uzyskania przychodów można wliczyć każdy wydatek, który ma związek z przedmiotem prowadzonej działalności. Przedsiębiorca musi więc wykazać ową zależność. Inaczej mówiąc, koszty uzyskania przychodu to wszelkie wydatki, które mają owe przychody zabezpieczyć, zachować, lub uzyskać. Jaki ma to więc związek z zakupem do firmy nowego alkomatu?
Jak zostało wcześniej wspomniane, najważniejszym celem każdego pracodawcy jest zapobieganie wszelkim stratom, jakie mogłoby ponieść prowadzone przez niego przedsiębiorstwo przez nietrzeźwość jednego z pracowników. Zapobieganie takim stratom to więc nic innego, jak zabezpieczenie przychodów możliwych do uzyskania przez firmę. Gwarantem tego stanu rzeczy może być nowe urządzenie, jakim jest alkomat.
Zatem odpowiedź na pytanie, czy zakup alkomatu można wliczyć w koszt uzyskania przychodów, brzmi jednoznacznie: tak. Pracodawca musi jednak spełnić kilka warunków.
Czy alkomat może być kosztem firmy? Warunki do spełnienia
Warunkiem, jaki musi spełnić pracodawca, jest zakup urządzenia opatrzonego odpowiednim certyfikatem. Wyłącznie w takiej sytuacji można mieć pewność, że alkomat rzeczywiście okaże się pewnym rozwiązaniem, które przyczyni się do zabezpieczenia uzyskanych przychodów.
Z tego też powodu warto udać się do sprawdzonego sklepu, oferującego najlepszej jakości alkomaty. Tylko w takiej sytuacji pracodawca będzie miał pewność, że znajdzie urządzenie najlepiej dostosowane do potrzeb swojej firmy, które pomoże zabezpieczyć uzyskane przychody.
Kolejnym równie istotnym warunkiem (jeśli dotychczas pracodawca tego nie zrobił) jest dodanie zapisu do regulaminu, który będzie mówił, że pracownik nie ma prawa spożywać alkoholu w miejscu pracy czy przebywać na terenie zakładu w stanie nietrzeźwości. Tylko wtedy alkomat może zostać potraktowany jako inwestycja zabezpieczająca przychody.
Warto teraz przyjrzeć się zagadnieniu, jak dokładnie zaksięgować alkomat.
Jak zaksięgować alkomat w kosztach firmy?
Jak rozliczyć alkomat w kosztach firmy? Przede wszystkim, jeżeli pracodawca korzysta z usług firmy księgowej, musi powiadomić ją o takiej transakcji. Zgodnie z zapisami polityki rachunkowości takie urządzenie to środek trwały (przewidywany okres użytkowania go trwa powyżej roku).
Jeżeli więc alkomat został zaliczony do środków trwałych, należy wpisać go w odpowiednią rubrykę. Trzeba również uwzględnić podatek VAT, rozliczenie się z dostawcami oraz koszt dokonania zakupu samego urządzenia.